New Year’s Resolutions: Δουλεύει αν το δουλέψεις!

New Year’s Resolutions, οι αποφάσεις μου για το νέο έτος!

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, από τις αρχές Δεκεμβρίου, μας πολιορκούν άρθρα στα περιοδικά, έντυπα ή online, με τίτλους όπως «Τί να βάλεις στόχο για την νέα χρονιά!», «Οι αποφάσεις σου μετράνε, άλλαξε τώρα την ζωή σου», ή «Πίστεψε το και θα το πετύχεις: νέα χρονιά, νέα ζωή», κι άλλα τέτοια παρόμοια.

Ναι, δεν λέω το να πιστεύεις πολύ σε κάτι είναι ένα σημαντικό και χρήσιμο στοιχείο και σαφώς από εκεί ξεκινάνε όλα. Θέλω όμως έτσι για αλλαγή να ασχοληθούμε λίγο με το πως και το γιατί δυσκολευόμαστε τόσο πολύ οι άνθρωποι να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουμε προς τον ίδιο μας τον εαυτό, την πρώτη μέρα του νέου έτους.

Ξεκινάω λοιπόν από τα βασικά: Πρόθεση και Δέσμευση, αλληλένδετα και απαραίτητα. Αυτά είναι τα δύο χαρακτηριστικά που χρειάζομαι για να μπορέσω να εφαρμόσω και να επιφέρω μία αλλαγή στην συμπεριφορά μου μακροπρόθεσμα. Διότι στην πραγματικότητα αυτό που λέμε New Year’s Resolutions βασίζεται σε αυτό που στην ψυχολογία ονομάζουμε «τροποποίηση συμπεριφοράς» κι «εδραίωση νέας συνήθειας».

Όταν λοιπόν λέω για παράδειγμα ότι στην νέα χρονιά που έρχεται θέλω να τρώω πιο υγιεινά, θέλω να σταματήσω το κάπνισμα, θέλω να εντάξω το jogging στην καθημερινότητα μου αυτό ακριβώς κάνω. Ορίζω κάτι που μέχρι τώρα δεν έκανα και προσπαθώ να τροποιήσω την συμπεριφορά μου προς την νέα αυτή κατεύθυνση. Αν θέλω να τρώω πιο υγιεινά σημαίνει ότι μέχρι τώρα δεν το έκανα. Για να επιτύχω σε αυτή μου την απόφαση δεν αρκεί το να το θέλω, χρειάζεται να προτίθεμαι και να δεσμεύομαι.

Προτίθεμαι στην ουσία σημαίνει πολύ περισσότερα από «θέλω»· σημαίνει θέλω και είμαι διατεθειμένη να περάσω την διαδικασία που απαιτείται για να φτάσω στην νέα κατάσταση. Η αλλαγή είναι πάντα μία διαδικασία, ας μην το ξεχνάμε αυτό, μέσα από την οποία χρειάζεται να περάσει κανείς για να εδραιώσει μία νέα συμπεριφορά ή συνήθεια.

Κι εδώ ακριβώς είναι το σημείο που αρχίζουν να μπαίνουν οι «τρικλοποδιές» από εμένα σε εμένα! Τί πάει στραβά και δεν διαρκούν οι αποφάσεις για την νέα χρονιά;

  1. Θέλω το αποτέλεσμα, αλλά δεν θέλω να περάσω την διαδικασία. Δηλαδή για παράδειγμα, θα ήθελα με έναν μαγικό τρόπο στον οποίο εγώ δεν θα έχω κουραστεί καθόλου ξαφνικά να μην καπνίζω. Άρα με λίγα λόγια δεν προτίθεμαι και δεν δεσμεύομαι, πάρα θέλω χωρίς κόπο και αλλαγή από πλευράς μου να αλλάξει η κατάσταση. Δεν δουλεύει έτσι!
  2. Η ανάγκη για αλλαγή δεν προέρχεται από εμένα. Για να μπορέσω να κάνω κάτι διαφορετικά από ότι μέχρι τώρα χρειάζεται με ενδιαφέρει προσωπικά, να αισθάνομαι εγώ την ανάγκη εσωτερικά, και να δημιουργεί δυσλειτουργία σε εμένα ο μέχρι τώρα τρόπος. Αν η νέα συνήθεια δεν είναι δικό μου ζητούμνεο, παρά είναι κάτι έξωθεν επιβεβλημένο, είναι καταδικασμένο να αποτύχει!
  3. Χρειάζεται συνειδητή δουλειά από μέρους μου με κατεύθυνση την νέα κατάσταση. Οι συμπεριφορές που έχουμε εδραιώσει χρόνια τώρα δεν μπορούν ξαφνικά να αντικατασταθούν από την μια μέρα στην άλλη. Οι συνήθειες ετών, οι στάση ζωής που έχουμε διδαχθεί, η προδιάθεση είναι πράγματα οικεία κι αυτόματα και η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται εξάσκηση, συνειδητή προσπάθεια κι επανάληψη του νέου για να εδραιωθεί και να αντικαταστήσει το μέχρι τώρα ισχύον. Ουσιαστικά είναι μία διαδικασία μάθησης.
  4. Έλλειψη ευελιξίας. Αυτό ουσιαστικά ισχύει περισσότερο – όχι πάντα – όσο μεγαλώνουμε σε ηλικία. Γιατί όσο μεγαλώνουμε ηλικιακά τείνουμε να κρατιόμαστε πιο γερά από τα ήδη κεκτημένα και να δυσκολευόμαστε να δεχτούμε κάτι νέο· τείνουμε να γινόμαστε πιο δύσκαμπτοικαι να είμαστε μη δεκτικοί στις αλλαγές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν γίνεται όμως!
  5. Απειλητική ανασφάλεια. Δεν το λέω αστεία αλλά σοβαρά. Κάθε αλλαγή που κάνουμε στην ζωή μας, ακόμα κι αυτή που συνειδητά επιλέγουμε, άμεσα σημαίνει κι ανασφάλεια. Φεύγω από το γνωστό, το οικείο, το ασφαλές, και μεταβαίνω σε κάτι νέο κι άγνωστο. Από την μία μεριά λοιπόν το έχω επιλέξει από την άλλη όμως αισθάνομαι και μια υποσυνείδητη «απειλή» στην μέχρι τώρα δομή της καθημερινότητας μου. Κατανοητό μεν, περιττό δε.
  6. Φύση και τάση. Οι έρευνες δείχουν ότι οι τάσεις τις οποίες φέρει ο καθένας μας σε αυτήν την ζωή συνήθως κρατούν γερά. Δηλαδή στην ουσία είναι δύσκολο να πάμε κόντρα στην ίδια μας την φύση. Δύσκολο δεν σημαίνει ακατόρθωτο! Απλά έχει παρατηρηθεί ότι τείνουμε να συναναστρεφόμαστε ανθρώπους και να συχνάζουμε σε μέρη που στην ουσία μας ταιριάζουν, άρα και ενισχύουν τον ήδη υπάρχοντα τρόπο σκέψης, κι έτσι είναι σαν να περιορίζουμε την εξέλιξη μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε σε ένα κλειστό σύστημα που δεν ξεφεύγει από τα ήδη γνωστά. Ας τολμήσουμε!

Καταλήγω λοιπόν στο συμπέρασμα ότι οι αποφάσεις αλλαγής των συμπεριφορών μας, κι ειδικά αυτές οι μεγαλεπίβολες που θέτουμε τέτοια εποχή συνήθως δεν θέλουν κόπο, μόνο, θέλουν τρόπο, κυρίως!

Πώς μπορείς να βοηθήσεις τον εαυτό σου να τηρήσει τις New Year’s Resolutions σου; Πάρε ιδέες και tips:

  1. Καταρχάς, κράτα μικρό καλάθι. Τί σημαίνει αυτό;

Σημαίνει ότι δεν είναι ποτέ καλή ιδέα να έχω πολύ μεγάλες απαιτήσεις από τον εαυτό μου, γιατί άνθρωπος είμαι και θα κάνω λάθη, θα απογοητευτώ και θα «ξανακυλήσω». Χρειάζομαι χώρο, χρόνο, κι ανάσες. Δεν βάζω παγίδα στον εαυτό μου για να αποτύχει. Θέλω να μου δώσω ό,τι κι όσο δύναμαι να διαχειριστώ! Άρα το να αποφασίσω ότι φέτος θα κόψω το κάπνισμα, και θα χάσω δέκα κιλά, και θα κάνω τραπέζι στην οικογένεια κάθε Κυριακή (μπορείς να προσθέσεις ό,τι άλλο σου αρέσει) είναι από μόνο του συνταγή για αποτυχία! Πρέπει να θυμάσαι ότι αυτό που θα αποφασίσεις να αλλάξεις θα πρέπει να μπορέσεις να το τηρήσεις σε βάθος χρόνου. Δεν είναι εφικτό και ο αριθμός των αλλαγών να είναι μεγάλος και ο χρόνος. Διάλεξε τι προτιμάς. Θα σου πρότεινα μία αλλαγή και καλή!

2. Παρατήρησε και γράφε!

Ξεκίνα να παρατηρείς τα μοτίβα της συμπεριφοράς σου και να σημειώνεις. Δες τι κάνεις πιο συχνά, τι δουλεύει, τι σε εμποδίζει, που δυσκολεύεσαι. Παρατήρησε και μελέτησε λίγο τι μπορείς να κάνεις διαφορετικά ώστε να επιτύχεις το τελικό αποτέλεσμα.

3. Συνειδητοποίησε και δεσμεύσου.

Κάνε το αυτόματο συνειδητό μέσα από την ίδια την διαδικασία της παρατήρησης και δεσμεύσου στον εαυτό σου ότι μπορείς να τα καταφέρεις. Υπενθύμιζε στον εαυτό σου γιατί επέλεξες αυτήν την απόφαση, τι την κάνει τόσο σημαντική και ποιο θα έιναι το τελικό αποτέλεσμα. Οδήγησε συνειδητά τον εαυτό σου εκεί. Κόπιασε για αυτό που επιθυμείς να αλλάξει!

4. Εξάσκηση κι επανάληψη!

Πώς έμαθες π.χ. ένα άθλημα ή μία χορευτική φιγούρα; Με ενασχόληση συνειδητή, επαναλαμβάνοντας ξανά και ξανά τις κινήσεις. Ε, το ίδιο είναι και με τις νέες συνήθειες: επαναλαμβάνεις ξανά και ξανά μέχρι να «κάτσει» το νέο στην θέση του παλιού.

Πίστεψε με, ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι μαγικός! Είναι πολύ δυνατός, επαναπρογραμματίζεται και λειτουργεί όπως εσύ αποφασίσεις κι επιλέξεις. Αρκεί να προτίθεσαι, να δεσμευτείς και να ακολουθήσεις τα βήματα!

Καλή επιτυχία σε ό,τι κι αν αποφασίσεις φέτος να κάνεις διαφορετικά!

Με αγάπη,

Χριστιάνα

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός βιβλία βιβλίο γιορτή γονείς γονείς και παιδιά δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευ ζην ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οικογένεια οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη πρόταση σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολή γονέων υποστήριξη φροντίδα ψυχολογική υποστήριξη ψυχολόγος όρια