Σχολείο: Και τώρα Τί;

Σχολείο: Και τώρα τί;

Η πρώτη εβδομάδα του σχολείου για την νέα χρονιά έφυγε. Για κάποιους κύλησε ομαλά για άλλους όχι και τόσο, και θα τολμήσω να πω πως κάποιοι χρειάζονται ακόμα λίγο χρόνο. Δεν αναφέρομαι φυσικά μόνο στα παιδάκια· όχι αναφέρομαι και στους γονείς, μαμάδες και μπαμπάδες, που καλούνται κι αυτοί να προσαρμοστούν μετά από ένα ολόκληρο καλοκαίρι σε συνθήκες «επιστροφή στο σχολείο».

Το επιστροφή στο σχολείο δεν είναι τόσο απλό πάντα όσο ακούγεται ή για να λέμε την αλήθεια, όσο θα θέλαμε. Σημαίνει πολλές αλλαγές στην καθημερινότητα. Ωράρια, δραστηριότητες, διάβασμα κλπ.

Οι άνθρωποι είμαστε προσαρμοστικά όντα, ναι, όμως μην ξεχνάμε ότι όσο μικρότερο το παιδί τόσο περισσότερο χρόνο χρειάζεται για να προσαρμοστεί.

Τα παιδιά λειτουργούν διαφορετικά ακόμα από εμάς τους ενήλικες. Ναι, βέβαια αντιλαμβάνονται τα πάντα όμως το βιωματικό και το γνωσιακό τους κομμάτι διαφέρει από αυτό ενός εφήβου και φυσικά από αυτό ενός ενήλικα. Έτσι ένα μικρό παιδί χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να βιώσει, να αντιληφθεί και να κατανοήσει ώστε να μπει στην προσαρμογή της νέας συνθήκης. Δεν είναι εφικτό στην παιδική ηλικία κάτι τέτοιο να γίνει από την μια μέρα στην άλλη.

Είναι καλή ιδέα να το θυμόμαστε αυτό γιατί έτσι θα μπορέσουμε εμείς ως γονείς να συνειδητοποιήσουμε τι χρειάζεται να κάνουμε και πως να γίνουμε αρωγοί σε αυτήν την εξέλιξη, πράγμα που ομαλοποιεί και την συνολική ροή της οικογενειακής καθημερινότητας.

Η προσαρμογή των παιδιών μας είναι μία διαδικασία που ουσιαστικά καλεί κι εμάς να ενεργοποιήσουμε το ένστικτο μας (ανοίξτε τις κεραίες σας), να δώσουμε σημασία στα σημάδια που έρχονται προς το μέρος μας από τις κινήσεις, τις συμπεριφορές και τα λόγια των παιδιών μας και έτσι, συνεργατικά, να βοηθήσουμε το παιδί να περάσει ομαλά και σταδιακά από την μία συνθήκη στην άλλη. Να θυμάστε ότι το κάθε παιδί κι η κάθε ηλικία έχει το δικό του χρόνο προσαρμογής.

Τα «μαγικά» – θα μου επιτραπεί η έκφραση- εργαλεία που έχουμε εμείς στα χέρια μας είναι τα εξής:

  • κατανόηση
  • ταύτιση
  • εξομάλυνση (κι υπομονή)

Να τα βάλω λοιπόν στην σειρά:

«Σε καταλαβαίνω»… Μαγική φράση!

Χρησιμοποιήστε την!  Μην φοβάστε· πείτε στο παιδί σας ότι το καταλαβαίνετε, εξάλλου γι’ αυτό έρχονται στην μαμά και τον μπαμπά για την ασφάλεια και την κατανόηση, και ταυτόχρονα θυμήστε στο εαυτό σας ότι όντως καταλαβαίνετε πως είναι να πηγαίνεις πρώτη μέρα σχολείο, πρώτη φορά Δημοτικό, να αλλάζεις τάξη στο Λύκειο, και να κάθεσαι πρώτη φορά στο αμφιθέατρο ως φοιτητής ή ακόμα ακόμα κι η πρώτη φορά την πρώτη μέρα της δουλειάς!

Ναι, θυμηθείτε πως είναι να αντιμετωπίζεις το άγνωστο, γιατί αυτό είναι η πρώτη μέρα στο σχολείο μετά το καλοκαίρι: η άγνωστη πρώτη φορά στην συγκεκριμένη τάξη, κι είναι απόλυτα αναμενόμενη η αγωνία και το άγχος που εκφράζουν τα παιδάκια μας. Αναμενόμενο και θεμιτό είναι και το να στραφούν σε εμάς για την ασφάλεια της οικείας αγκαλιάς αλλά κι η ταύτιση κι η κατανόηση που μας ζητάνε.

«Ναι, δεν συμβαίνει μόνο σε εσένα αυτό! Έτσι νιώθω κι εγώ πολλές φορές»  κι επιτρέψτε του να ταυτιστεί μαζί σας. Ακούστε το: ναι, ενεργητικά ακούστε και με ενδιαφέρον για να μπορέσετε πραγματικά να καταλάβετε τι θέλει να πει. Το να νιώσει ότι ακούγεται (άρα κι είναι αποδεκτή) η ανάγκη του ανοίγει την πόρτα για το παρακάτω.

Δείξτε τους ότι είστε δυνατός (για να νιώσουν ασφάλεια) και όχι παντοδύναμος (για να ξέρουν ότι μπορούν κι εκείνοι να σας φτάσουν). Είμαστε γονείς, άρα κι άνθρωποι όχι υπεράνθρωποι.

«Ναι δεν είσαι μόνος· σε καταλαβαίνω, έτσι ένιωθα κι εγώ την πρώτη μέρα της χρονιάς. και μετά σιγά σιγά έβρισκα τους φίλους μου και χαλάρωνα» ή αντίστοιχα, «Ναι, ακόμα και τώρα όταν πηγαίνω πρώτη φορά σε καινούριο γραφείο νιώθω λίγο άβολα μέχρι να γνωριστώ και να κάνω νέους φίλους».

Κι έτσι σιγά σιγά, περνώντας οι μέρες και δουλεύοντας μαζί μας, συζητώντας, μοιροζόμενοι αυτά που τα απασχολούν ακόμα (δεν θέλω να κοιμηθώ ακόμα είναι νωρίς, με πείραξε ο τάδε, ή δεν μου αρέσει το θρανίο που με έβαλε η δασκάλα, ή δεν θέλω ακόμα να πάω σχολείο κλπ) ή ακόμα και παρατηρώντας ενδεικτικές συμπεριφορές π.χ. ανήσυχος ύπνος, κλάμα, εκρήξεις θυμού χωρίς συμβατή αιτία οι οποίες είναι μη λεκτική επικοινωνία ουσιαστικά,  θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να φτάσουν (το καθένα στο ρυθμό του) στην εξομάλυνση και την εξοικείωση με την νέα συνθήκη.

Μην προσπαθήσετε να αλλάξετε την συνθήκη, ούτε να καταρρίψετε ή να αρνηθείτε αυτό που λέει κι αυτό που νιώθει το παιδί! Αποδεχτείτε το, ακολουθήστε το και μέσα από την κατανόηση και την ταύτιση δώστε του να δει την άλλη εικόνα. Είναι πολύ επώδυνο και απορριπτικό για ένα παιδί που έρχεται να βρει κατανοήση στην μαμα του να δεχτεί την απάντηση «Δεν είναι έτσι» ή «τί να κάνουμε τώρα; πρέπει να πας σχολείο!» κι άλλες τέτοιου είδους απαντήσεις.

Κι έτσι αυτό που μέχρι τώρα ήταν η νέα συνθήκη θα γίνει η δεδομένη συνθήκη, η δεδομένη ροή καθημερινότητας για την οικογένεια.

Θυμηθείτε ότι είμαστε άνθρωποι κι όχι υπεράνθρωποι· γνώστες όχι φωτεινοί παντογνώστες · και φυσικά γονείς!

Θυμηθείτε ότι το καταλυτικό συστατικό που τα κάνει όλα αυτά να λειτουργήσουν είναι η αγάπη για το παιδί μας κι η διάθεση μας να το βοηθήσουμε· να είμαστε παρόντες ουσιαστικά!

Στα δύσκολα κρατήστε κατά νου την αγάπη, την κατανόηση και την ταύτιση. Όλα τα άλλα θα ακολουθήσουν αυτόματα! Καλή επιτυχία!

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός γιορτή γονείς γονείς και παιδιά γονιμότητα δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οδηγίες οικογένεια οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη προτάσεις πρόταση πρόωρα σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολείο υποστήριξη φροντίδα ψυχολογική υποστήριξη όρια
No announcement available or all announcement expired.