Ο μαγικός θεραπευτικός κόσμος του βιβλίου!

Στον μαγικό κόσμο των βιβλίων όλα είναι δυνατά!

Τα απίθανα γίνονται πιθανά, τα φανταστικά γίνονται πραγματικά, το ανέφικτο γίνεται εφικτό!

Αυτά από μόνα τους αρκούν για να συνεπάρουν το παιδί και να λειτουργήσουν ως έμπνευση, δύναμη, και κίνητρο για την παιδική ψυχή. Αρκεί να θυμηθούμε ότι ένα παιδί ζει ούτως ή άλλως στον κόσμο της φαντασίας και το μόνο που χρειάζεται από εμάς είναι να ενισχύσουμε αυτό το χαρακτηριστικό εξωγενώς και σταδιακά να το βοηθήσουμε, ως έμπειροι ενήλικες, με πράξεις όχι με λόγια, για να φέρει στην πραγματική διάσταση το παραμυθένιο. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει το παιδί ότι οι αρετές οι οποίες αναφέρονται στα παραμύθια και στα διηγήματα έχουν πρακτική εφαρμογή στην καθημερινότητα του. Οι παραλληλισμοί που μπορεί να μην γίνονται συνειδητά αντιληπτοί εκείνη την ώρα αλλά σίγουρα εντυπώνονται και εγγράφονται στο παιδικό μυαλό είναι αυτοί που γίνονται εργαλεία για την συναισθηματική και ψυχική εξέλιξη του παιδιού μέσα από το διάβασμα βιβλίων.

Αρετές όπως η γενναιότητα, το θάρρος, η ακεραιότητα του χαρακτήρα, ο αλτρουϊσμός, η πίστη κι η ευγνωμοσύνη, ιδανικά όπως η πατρίδα, κι η οικογένεια, αλλά και χαρίσματα όπως η δημιουργική σκέψη, η φαντασία, η οξύνεια κι η εφευρετικότητα μπορούν να βρεθούν παντού, ανάλογα με την εποχή και την συνθήκη. 

Εκεί ερχόμαστε εμείς οι ενήλικες ως αρωγοί για να δείξουμε σε ένα μικρό παιδί τον δρόμο να τα συναντήσει. Όταν για παράδειγμα σε ένα βιβλίο το παιδί διαβάζει για τον γενναίο ιππότη και τον ρωμαλέο αρχαίο Έλληνα, συναντάει τους παραλληλισμούς στην δική του καθημερινότητα όταν ο γενναίος ήρωας είναι ο ίδιος ή η ίδια που θα προασπιστεί ένα αδύναμο ζώο ή ένα συμμαθητή του που δέχεται εκφοβισμό. 

Κι έτσι με κάθε ευκαιρία που προσφέρεται στο παιδί να κάνει την αντιστοίχιση του φανταστικού με το πραγματικό, πείθεται ότι όλα γίνονται, ότι είναι ικανό, αποκτά κίνητρο, ενδιαφέρον και ψυχική δύναμη! Ταυτίζεται με τους ήρωες και επιδιώκει όλο και περισσότερο να τους μοιάσει. Αποκτά αυτοπεποίθηση! Μαθαίνει για την φυσιολογικότητα των αλλαγών και την προσαρμογή στις νέες συνθήκες.

Ταυτόχρονα το βιβλίο ενεργοποιεί την φαντασία και λειτουργεί ως το όχημα με το οποίο το παιδί ταξιδεύει σε άλλους κόσμους, απελευθερώνεται από τα στενά πλαίσια  της πραγματικής ζωής και πολλές φορές αυτό παίρνει θεραπευτική θέση. Είναι η ταύτιση με τους ήρωες μέσα από την οποία ένα πληγωμένο παιδί για παράδειγμα θα βρει λύτρωση κι ανακούφιση. Είναι η νίκη του καλού, που πάντα υπερτερεί του κακού, που θα δώσει στο παιδί ελπίδα και πίστη, κι έτσι μπορεί να λειτουργήσει θεραπευτικά για τις παιδικές αμφιβολίες, ή για την έλλειψη εμπιστοσύνης. 

Στην θεραπεία ένα παιδί δυσκολεύεται να δει τον εαυτό του ή να μιλήσει για αυτά που το προβληματίζουν, και να μιλήσει για τα συναισθήματα του, μπορεί όμως πολύ εύκολα να οικειοποιηθεί τον ρόλο του ήρωα ενός βιβλίου και να αποδώσει τα δικά του συναισθήματα και τις δικές του σκέψεις σε αυτόν. Κάπως σαν να υποδύεται έναν ρόλο και μέσα σε αυτόν απελευθερώνεται. Κι έτσι χωρίς να πιεστεί το ίδιο, μέσα από μία διαδικασία μάλλον παιχνιδιού, μας δίνει τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε οι ενήλικες – γονείς και θεραπευτές- για να το βοηθήσουμε.

Φυσικά τα οφέλη του να διαβάζει κανείς βιβλία δεν σταματούν εκεί. 

Σε γνωστικό επίπεδο έχει ήδη βρεθεί ότι ο παιδικός εγκέφαλος εξελίσσεται και οι ικανότητες ενός παιδιού ευρύνονται όσο περισσότερο διαβάζει, ή του διαβάζουν. Πρόσφατα διάβαζα μία έρευνα για τα οφέλη του να διαβάζει κανείς δυνατά στα μικρά παιδιά, οφέλη όπως η ανάπτυξη της φαντασίας και της ελεύθερης και κριτικής σκέψης από αυτές ακόμα τις ηλικίες, γιατί φυσικά το διάβασμα οδηγεί και σε συζήτηση, σε διάλογο και ανταλλαγή απόψεων πάνω στο θέμα που διαβάστηκε. 

Αντίστοιχα σε παιδιά που μπορούν και διαβάζουν πλέον και μόνα τους το διάβασμα διευρύνει το λεξιλόγιο, πράγμα πολύ σημαντικό. Το λεξιλόγιο μας είναι το εργαλείο για να μπορεί κανείς να σκεφθεί αυτόνομα και ακόμα περισσότερο να εκφραστεί λογικά και συναισθηματικά, άρα και να επικοινωνήσει καλύτερα. 

Η ικανότητα της επικοινωνίας οδηγεί με την σειρά της σε ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες και συναισθηματική αντίληψη/ευφυϊα. 

Με άλλα λόγια μέσα από το διάβασμα βιβλίων το παιδί μας ψυχαγωγείται, διασκεδάζει, εκπαιδεύεται στις συνθήκες της ζωής, αποκτά ενσυναίσθηση και ψυχολογική σκέψη, και εξελίσσει σφαιρικά τις γνωστικές ικανότητες του εγκεφάλου του. 

Τί περισσότερο θα θέλατε να ζητήσουμε από ένα βιβλίο;

Με αγάπη κι ευγνωμοσύνη,

Χριστιάνα

Σχολιάστε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός βιβλίο γιορτή γονείς γονείς και παιδιά γονιμότητα δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευ ζην ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη πρόταση σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολή γονέων υποστήριξη φροντίδα φόβος ψυχολογική υποστήριξη ψυχολόγος όρια