Εργαλεία Γονέων… (ου) Παιδεύουσι Τέκνα!

Εργαλεία γονέων παιδεύουσι τέκνα, κατά το γνωστό «αμαρτίαι γονέων..».

Ποιά είναι αυτά τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας οι γονείς;

Πώς μπορούμε καλύτερα να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία μας ώστε να επικοινωνήσουμε με το παιδί μας, να συνεννοηθούμε και να συνεργαστούμε αρμονικά, να διερευνήσουμε και βέβαια να το εκπαιδεύσουμε για την ζωή του;

Το νόημα και της παλαιότερης ρήσης αλλά και του δικού μου λογοπαιγνίου εξαρτώνται αποκλειστικά από το πως αντιλαμβάνεται ο καθένας μας τις λέξεις που το απαρτίζουν, χωρίς αυτό επί της ουσίας να αλλάζει το βασικό νόημα, ότι δηλαδή ό,τι κάνω ή και πω εγώ ο γονέας επηρρεάζει άμεσα το παιδί μου. ‘Ο,τι κάνω κι ό,τι λέω χρησιμεύουν ως παραδείγματα είτε προς μίμηση συμπεριφορών, είτε προς αποφυγή.

Οπότε είτε εννοήσω το παιδεύω ως εκπαιδεύω, είτε ως ταλαιπωρώ το ευρύτερο νόημα είναι πως οι πράξεις και τα λόγια μου αφήνουν αόρατα σημάδια πάνω στο παιδί μου.

Προσωπικά επιλέγω να ερμηνεύσω την λέξη ως εκπαιδεύω, καθώς πιστεύω σταθερά ότι οι γονείς έχουμε και τον ρόλο του εκπαιδευτή/προπονητή για τα παιδιά μας. Πως αλλιώς θα μπορούσε να γίνει άλλωστε;

Στην ίδια λοιπόν λογική πιστεύω πως κι ο προπονητής εκπαιδεύεται για να αποδώσει στον στόχο του, και βέβαια πως χρειάζεται τα κατάλληλα εργαλεία στα χέρια του. Θα μου πείτε τώρα, μα τι εργαλεία να έχουμε οι γονείς;

Κι όμως έχουμε δύο πολύ σημαντικά εργαλεία, ίσως τα πιο χρήσιμα για την εκμάθηση αυτών που θέλουμε να μεταδώσουμε στα παιδιά μας: τις πράξεις, και τα λόγια μας.

Το καθένα μόνο του δεν αρκεί! Τα λόγια μας χρειάζεται να συνοδεύονται από τις πράξεις μας, ώστε να έχουν αξιοπιστία και συνέπεια, στα μάτια, τα αυτιά και την ψυχή των παιδιών μας, κι ετσι να εισπράττουν εν τέλει ασφάλεια και σταθερότητα.

Κι εκεί έρχεται η ερώτηση: «Τί εννοείς; Πώς θα το κάνω αυτό;»

Ναι, έρχεται πάντα αυτή η ερώτηση, είτε μιλάω σε σεμινάριο, είτε σε παρέα. Έχω συχνά την εντύπωση πως οι γονείς με κοιτούν και κρέμονται από τα χείλη μου περιμένωντας να τους δώσω μια απάντηση στο ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος διαχείρησης.

Με την σωστή ερώτηση, λοιπόν, θα σας απαντήσω με την σειρά μου.

Η εργαλειοθήκη της μάνας και του πατέρα χρειάζεται να είναι εξοπλισμένη με τις κατάλληλες ερωτήσεις για κάθε περίσταση. Κατάλληλες είναι οι ερωτήσεις στις οποίες το παιδί θα αισθανθεί άνετα, και θα αισθανθεί πως η απάντηση είναι δική του επιλογή. Δηλαδή χωρίς πίεση, χωρίς να το βάζω σε θέση άμυνας, χωρίς να νιώσει ότι το στριμώχνω γιατί εγώ θέλω να πάρω την απάντηση!

  1. Ξεχάστε το «Γιατί;» – Αυτό απλά σημαίνει ότι το να κάνετε μια ερώτηση με γιατί αυτό και γιατί το άλλο, είναι άσκοπο καθώς άμεσα βάζει τον οποιονδήποτε σε θέση άμυνας. Και για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς συνήθως μια τέτοια ερώτηση συνοδεύεται κι από το δάχτυλο  που δείχνει. Φανταστείτε λοιπόν εσείς να έρθει κάποιος μεγαλύτερος σε μέγεθος από εσάς και να σας ρωτήσει, δείχνοντας με το δάχτυλο, «Γιατί το έκανες αυτό;ε;» Πώς θα νιώσετε;
  2. Αντικαταστήστε το «Πρέπει» – Το πρέπει είναι μία απρόσωπη λέξη που χρησιμοποιούμε είτε για εξωγενώς επιβεβλημένες συνθήκες χωρίς απαραίτητα να έχει υπάρξει εξήγηση και κατανόηση του λόγου για τον οποίο γίνεται κάτι, είτε για κοινωνικούς θεσμούς και συνθήκες. Σε ένα παιδί το σκέτο «πρέπει» δεν λέει και πολλά πράγματα γιατί δεν του δίνει την δυνατότητα να κατανοήσει βιωματικά. Καλή ιδέα είναι λοιπόν να αντικαταστήσουμε το πρέπει, με το χρειάζομαι, ή και με το θέλω, ή αισθάνομαι αναλόγως των συνθηκών. Και πάντα σε πρώτο πρόσωπο όταν μιλάω για εμένα.
  3. Θέστε και κρατήστε τα όρια σας με συνέπεια λόγων-πράξεων. – Το όριο είναι ακριβώς αυτό που λέει η λέξη: όριο· αδιαπραγμάτευτο. Οπότε όταν θέτω ένα όριο στα λόγια είναι καλό πρώτα εγώ να είμαι συνεπής και τα έργα μου να είναι συμβατά με τα λόγια μου. δεν λέω κάτι και μετά το παίρνω πίσω. Μένω σταθερός. Πώς μπορώ να διδάξω σε ένα παιδί βιωματικά την αξιοπιστία και την ασφάλεια, αν όχι με αυτόν τον τρόπο;
  4. Πείτε λίγα λόγια και καλά. – Δεν χρειάζεται να μιλάτε πολύ και να πλατιάζετε όταν μιλάτε στα παιδιά. Χάνουν το νόημα γιατί δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τόσα πολλά! Εστιάστε σε αυτό που σας ενδιαφέρει περισσότερο να περάσετε· πείτε με δυο κουβέντες μεστές την ουσία του θέματος. Μείνετε εκεί!

Να θυμάστε πάντα ότι οι κατάλληλες ερωτήσεις μας δίνουν απαντήσεις κι ότι όλοι μας μαθαίνουμε πρώτα βιωματικά!

Είμαι γονέας σημαίνει εκπαιδεύω το παιδί μου σε κάθε επίπεδο, γνωσιακό, συναισθηματικό και πνευματικό. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε από κοντά σύντομα!

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός γιορτή γονείς γονείς και παιδιά γονιμότητα δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οδηγίες οικογένεια οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη προτάσεις πρόταση πρόωρα σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολείο υποστήριξη φροντίδα ψυχολογική υποστήριξη όρια