Συναισθηματική Ευφυΐα: το Εργαλείο μας για να Αποφεύγουμε τις “Κακοτοπιές”

stones-451329_640Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και περισσότερο συζήτηση για την συναισθηματική ευφυϊα ενός ατόμου πέραν και εκτός της νοημοσύνης ή του γνωστού σε όλους μας IQ. Τί είναι όμως η Συναισθηματική Ευφυϊα (EI- Emotional Intelligence); Με απλά λόγια η συναισθηματική ευφυία είναι η ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει συναισθήματα -τα δικά του και των άλλων- να ξεχωρίζει και να ονοματίζει διαφορετικά μεταξύ τους συναισθήματα. Το πιο σημαντικό όμως ίσως χαρακτηριστικό ενός συναισθηματικά ευφυούς ατόμου είναι ότι μπορεί να ενσωματώσει αυτήν την γνώση στον τρόπο σκέψης του και κατ’ επέκταση στην συμπεριφορά του.
Οι πιο πρόσφατες έρευνες δείχνουν ξεκάθαρα την θετική σχέση μεταξύ συναισθηματικής ευφυϊας και ψυχικής υγείας, εργασιακής αποδοτικότητας κι ηγετικών ικανοτήτων, σε ποσοστό μάλιστα μεγαλύτερο από την κατάρτιση και το IQ σε πολλές περιπτώσεις. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο γίνονται όλο και περισσότερες έρευνες για την συναισθηματική ευφυϊα, τους νευρολογικούς μηχανισμούς που την υποστηρίζουν, καθώς και το πως μπορούμε να εκπαιδευτούμε σε αυτήν.
Ας δούμε λοιπόν μαζί τι κάνει στην καθημερινή του ζωή ένα συναισθηματικά ευφυές άτομο και πως μπορούμε εμείς να παραδειγματιστούμε από αυτό για να αποφύγουμε τις “κακοτοπιές”.
  • Αναγνωρίζει το υποκειμενικό στοιχείο και δεν θεωρεί πως η δική του πραγματικότητα είναι αυτή που βιώνουν κι όλοι οι άλλοι: με απλά λόγια ένας άνθρωπος με συναισθηματική ευφυία δεν θεωρεί αυτονόητο πως ότι αισθάνεται, βιώνει κι αντιλαμβάνεται ο ίδιος ισχύει απαραίτητα για όλο τον κόσμο. Αντιθέτως αντιλαμβάνεται ότι τα συναισθήματα του είναι οι προσωπικές κι υποκειμενικές αντιδράσεις του στα ερεθίσματα που λαμβάνει και φυσικά σχετίζονται με τα δικά του ατομικά και μοναδικά βιώματα. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να μην δημιουργεί στο εαυτό του προσδοκίες που δεν έχουν βάση.
  • Η συναισθηματική του κατάσταση πηγάζει από τον ίδιο: δηλαδή, ένας συναισθηματικά ευφυής άνθρωπος αναλαμβάνει την ευθύνη των συναισθημάτων του, και δεν τα “ρίχνει” στους άλλους. Από την στιγμή λοιπόν που αναλαμβάνει κανείς πλήρως την ευθύνη για την συναισθηματική του εμπειρία πετυχαίνει το να παραμείνει ο ενεργός πρωταγωνιστής της ζωής του κι όχι ο παθητικός δέκτης των αποφάσεων των άλλων περιμένοντας από “κάποιον” να του λύσει το πρόβλημα.
  • Παίρνει τα πράγματα όπως έρχονται και δεν κάνει υποθέσεις: αυτό πρακτικά σημαίνει πως είναι ανοιχτός στο να δεχτεί ό,τι κι αν είναι αυτό που θα του φέρει η ζωή στο δρόμο του χωρίς να κάνει υποθέσεις (σενάρια) για το πως θα είναι παντοτινά ευτυχισμένος και πως να κυνηγήσει αυτό που θα τον απογειώσει συναισθηματικά. Δεν βασίζει το “ευτυχισμένος” στο να αποφύγει τα λάθη του παρελθόντος αλλά μάλλον στο να δοκιμάσει νέες εμπειρίες, ανοίγοντας την πόρτα στο άγνωστο κι έχοντας ταυτόχρονα απόλυτη επίγνωση του ότι το καλό και το κακό συνυπάρχουν κι είναι και τα δύο εξίσου ωφέλιμα.
  • Δεν θεωρεί πως ο φόβος είναι ένδειξη λάθους: αλλά όταν νιώθει να φοβάται ενώ βρίσκεται σε νέο μονοπάτι συνειδητοποιεί ότι τα παλιά του βιώματα μάλλον προβάλλουν αντίσταση στην εξέλιξη, πράγμα απόλυτα αναμενόμενο. Ο συναισθηματικά ευφυής άνθρωπος γνωρίζει ότι αυτού του είδους η αντίδραση είναι αναμενόμενη και την διαχειρίζεται μετατρέποντας την σε κάτι θετικό.
  • Επιτρέπει σε όλη την γκάμα συναισθημάτων να υπάρξει: κι ενώ γνωρίζει πως το να είναι κανείς ευτυχισμένος είναι μία συνειδητή επιλογή, γνωρίζει επίσης καλά κι ότι δεν χρειάζεται να την κάνει πάντα. Δηλαδή, αυτός ο άνθρωπος επιτρέπει στον εαυτό του να αφεθεί στο συναίσθημα της στιγμής, να το βιώσει ολοκληρωτικά – όποιο κι αν είναι. Επίσης, γνωρίζει καλά ότι όλοι έχουμε καλές και κακές μέρες. Δεν γενικεύει μια κακή στιγμή ή μια κακή μέρα σε θεωρία για όλη του την ζωή π.χ. “η ζωή μου είναι χαλιά” γιατί γνωρίζει ότι θα περάσει η στιγμή και θα έρθει κάτι άλλο μετά. Έτσι βιώνει την αυθεντική ύπαρξη.
  • Δεν γίνεται φερέφωνο: ο συναισθηματικά ευφυής άνθρωπος δεν μιλάει ούτε σκέφτεται με την φωνή των άλλων γιατί πολύ απλά γνωρίζει καλά την δική του. Αυτό σημαίνει πως γνωρίζει καλά τον εαυτό του έτσι ώστε να ξέρει ποιά είναι τα πιστεύω του κι οι αρχές του, τι τον αντιπροσωπεύει και τι τον εκφράζει και δύσκολα θα υποκύψει στο να εκφραστεί με σκέψεις άλλων.
  • Διαχειρίζεται τα συναισθήματα του και την έκφραση τους αναλόγως: ενώ δεν “καταπίνει” τα συναισθήματα του γνωρίζει πότε καιπως να τα εκφράσει. Δηλαδή, μπορεί να συγκρατήσει την εκδήλωση π.χ. του θυμού του όταν αυτό δεν είναι ανάλογο με την δεδομένη συνθήκη και να εκδηλώσει το συναίσθημα του αργότερα σε καλύτερη χρονική στιγμή και πρόσφορο περιβάλλον.
  • Είναι επιλεκτικός: ο συναισθηματικά ευφυής άνθρωπος είναι ευγενής κι οριοθετημένος στις σχέσεις του. Έτσι είναι αβίαστα επιλεκτικός καθώς γνωρίζει ποια είναι τα όρια σε μία σχέση (φιλική, ερωτική, επαγγελματική) και πότε αυτά ξεπερνώνται. Για αυτόν τον λόγο ενώ είναι κοινωνικός κι ευγενικός στις συμπεριφορές του δεν δημιουργεί στενές σχέσεις πολύ γρήγορα γιατί αναγνωρίζει ότι είναι κάτι που χτίζεται σιγά σιγά.

Εν κατακλείδι, οι συναισθηματικά ευφυείς άνθρωποι μπορούν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τους, να διαχειρίζονται την έκφραση τους και να δεχτούν τον εαυτό τους και τους άλλους όπως ακριβώς είναι, αποδεχόμενοι ότι στην πραγματικότητα αυτή είναι η ανθρώπινη συνθήκη!

rainbow-937042_640

Σχολιάστε

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός γιορτή γονείς γονείς και παιδιά γονιμότητα δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οδηγίες οικογένεια οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη προτάσεις πρόταση πρόωρα σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολείο υποστήριξη φροντίδα ψυχολογική υποστήριξη όρια