Μαθήματα Συνειδητότητας!

mindfulness-731846_1280Μαθήματα και ασκήσεις συνειδητότητας. «θα ξαναγυρίσουμε στο σχολείο;» θα αναρωτιέστε. Όχι, δεν θα γυρίσουμε στο σχολείο αλλά καθώς έχει αποδειχτεί πλέον η «θεραπευτική» αξία της Συνειδητότητας (συγκένρωση του νου ή απλά επίγνωση) – Μindfulness – θα ρίξουμε μαζί μια ματιά στο τι ακριβώς σημαίνει αυτό, τί είναι στην ουσία η «συνειδητότητα» και πως μπορούμε σιγά σιγά να εξασκηθούμε στο να την πετύχουμε. 

Η Συνειδητότητα είναι στην πραγματικότητα η συγκέντρωση του νου στο εδώ και τώρα· είναι η ικανότητα να βιώνω συνειδητά την κάθε στιγμή. Συγκεντρώνω το μυαλό μου σε κάθε ένα ερέθισμα και συνειδητά το καταγράφω αποκτώντας έτσι επίγνωση όλοκληρης της εμπειρίας μου. Επιλέγω να εστιάσω ώστε να παραμείνω στο παρόν χωρίς να παρασυρθώ στις σκέψεις μου, ή στην ερμηνεία του γεγονότος· συγκεντρώνομαι συνειδητά σε αυτό που συμβαίνει χωρίς να μπαίνω σε διαδικασία να το κρίνω, απλά και μόνο μένω στο τι «είναι» και το αποδέχομαι έτσι ακριβώς. Μόλις το αντιληφθώ το αφήνω και πάω παρακάτω. Εστιάζω χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις μου, π.χ. τι βλέπω, τι ακούω, τι μυρίζω, πως νιώθω το δέρμα μου, ποιά γεύση γεύομαι.

Η πρακτική της συνειδητότητας είναι μία επίκτητη διαδικασία για τον σύγχρονο άνθρωπο και όπως όλες αυτές οι διαδικασίες χρειάζεται εξάσκηση. Χρειάζεται να εξασκηθεί κανείς στο πως να «μένει» στην στιγμή και να εστιάζει στα ερεθίσματα κι ευτυχώς οι στιγμές δεν τελειώνουν ποτέ οπότε έχουμε συνέχεια την ευκαιρία για εξάσκηση και βελτίωση. Μέσα από την καθημερινή εξάσκηση εισπράττω τα οφέλη της συγκέντρωσης του νου σε επίπεδο ψυχικό και σωματικό. Σε άμεσο χρόνο απλά και μόνο η πρακτική της συνειδητότητας κι η εξάσκηση μας σε αυτήν μας βοηθάει να πάψουμε να αγχωνόμαστε κάνοντας σενάρια για το μέλλον και να πάψουμε να αναμοχλεύουμε το παρελθόν και να απολαύσουμε τις χαρές του παρόντος που διαφορετικά γίνονται φευγαλέες. Μακροπρόθεσμα η Συνειδητότητα συμβάλλει σε μεγαλύτερη ηρεμία στην καθημερινότητα και ανακούφιση από το στρες, καθώς επίσης και χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, καλύτερη ποιότητα ύπνου και λιγότερες γαστεντερικές ενοχλήσεις. Σε ψυχολογικό επίπεδο η εξάσκηση της Συνειδητότητας χρησιμοποιείται στην συμβουλευτική (ατόμου/ζεύγους) και στην θεραπεία κατάθλιψης, αγχωδών διαταραχών, διατροφικών διαταραχών, εξαρτήσεων.

Στο πνεύμα της φροντίδας για τον εαυτό μου και της εξέλιξης της καθημερινότητας μου σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο θέτω στόχο να εξασκηθώ στην Συνειδητότητα. Επιλέξτε τον χώρο και τον χρόνο και στοχέυστε στο να αφιερώσετε 15 λεπτά (ιδανικά, αλλά ξεκινάμε με λιγότερο για αρχή) μέσα στην ημέρα σας για την πρακτική σας. Αυτά τα 15 λεπτά μπορούν να είναι το πρωί, που ίσως ξυπνήσετε λίγο νωρίτερα, ή μέσα στην ημέρα σαν διάλειμμα, ή ακόμα και το βράδυ πριν ξαπλώσετε· είναι προσωπική επιλογή και εξαρτάται από το τι δουλεύει καλύτερα για τον καθένα. Βρείτε τον χώρο όπου νιώθετε ασφαλής, σε ανοιχτό ή κλειστό χώρο αρκεί να νιώθετε άνετα. Κλείστε το κινητό τηλέφωνο ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να σας διακόψει. Και ξεκινήστε με μία άσκηση «Συνειδητής αναπνοής» για αρχή:

  • Κλείστε τα μάτια και προσπαθήστε να χαλαρώσετε. Εστιάστε στην ακοή. Ακούστε όλους τους ήχους που υπάρχουν στο ακουστικό σας πεδίο. Ακούστε αυτούς που είναι δίπλα σας κι αυτούς που είναι πιο μακριά. Σιγά σιγά εστιάστε στην αναπνοή σας. Εισπνοή. Εκπνοή.
  • Αναπνεύστε αργά. Εισπνεύστε και κρατήστε την αναπνοή σας για 5 δεύτερα. Εκπνεύστε αργά. Οραματιστείτε την ανάσα σας που βγαίνει προς τα έξω. Εισπνεύστε και πάλι αργά οραματιζόμενη την ανάσα που μπαίνει στο σώμα και γεμίζει τους πνεύμονες σας. Μην ταραχτείτε αν νιώσετε να φεύγει το μυαλό σας κι η προσοχή σας από την αναπνοή, απλά αναγνωρίστε το ότι συμβαίνει και επαναφέρετε την συγκέντρωση στην αναπνοή.
  • Συνεχίστε με αυτόν τον ρυθμό την «συνειδητή αναπνοή» για τρία – τέσσερα λεπτά ακόμη. Αισθανθείτε την κάθε στιγμή. Όταν νιώσετε έτοιμη επαναφέρετε την αναπνοή στην αυτόματη αργή εισπνοή -εκπνοή και ανοίγετε τα μάτια.

Συνεχίστε να εξασκείστε και θα δείτε ότι όσο περισσότερο ασχολείστε με αυτό τόσο πιο εύκολο θα γίνεται. Στην αρχή όλοι συναντάμε λίγη δυσκολία – ιδιαίτερα όταν προσπαθούμε μόνοι μας χωρίς καθοδήγηση από κάποιον θεραπευτή – όμως επιμένοντας σιγά σιγά μπαίνουμε όλο και περισσότερο στην διαδικασία και εξοικειωνόμαστε με αυτήν. Συγκεκριμένα η «Συνειδητή Αναπνοή» είναι μία απλή και δυνατή τεχνική την οποία μπορεί κανείς να εφαρμόσει όπου κι αν βρίσκεται, πράγμα που την κάνει ακόμα πιο ισχυρή! Ξεκινήστε και ακολουθούν κι άλλες…

Καλή Αρχή!

being-461698_1280

Σχολιάστε

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

*Με την υποβολή του σχολίου σας συναινείτε στη συλλογή των στοιχείων που δίνετε.
Τα στοιχεία που καταχωρούνται θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από το rootsandroutes.gr και από κανέναν άλλο οργανισμό ή φυσικό πρόσωπο και έχουν σκοπό την επικοινωνία με τους διαχειριστές του rootsandroutes.gr


Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή (ivf) Χριστούγεννα έμπνευση έφηβοι έφηβος αγάπη αυθεντικός εαυτός γιορτή γονείς γονείς και παιδιά γονιμότητα δημιουργική απασχόληση δραστηριότητες εαυτός εαυτός και άλλοι εδω και τωρα ενοχές εξέλιξη εσωτερικό παιδί ευγνωμοσύνη ευημερία εφηβεία ζευγάρι ισορροπία οδηγίες οικογένεια οριοθέτηση παιδί παιδιά προσωπική εξέλιξη προτάσεις πρόταση πρόωρα σκέψη της ημέρας στόχος συμβουλές συμβουλευτική συμπεριφορά συναισθηματική νοημοσύνη σχέσεις σχολείο υποστήριξη φροντίδα ψυχολογική υποστήριξη όρια